جستجو
  • 1403/06/17 - 16:35
  • تعداد بازدید : 85
  • تعداد بازدیدکننده : 72
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه

کارمزد تراکنش کارتخوان در سال 1403

جدیدترین نرخ‌های کارمزد تراکنش کارتخوان در سال 1403 را مشاهده و با تعرفه‌های منصفانه و معافیت‌های ویژه مشاغل آشنا شوید (همراه با جدول کارمزدها و معافیت‌ها)

کارمزد تراکنش کارتخوان در سال 1403

دستگاه‌های کارتخوان انقلاب بزرگی در نظام بانکی کشور و مدل تبادلات مالی ایجاد کرده‌اند. این دستگاه‌ها که برای اولین بار توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) وارد نظام بانکی ایران شدند، حالا توسط بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی زیر نظر بانک‌ها، دنیای کسب‌وکار را متحول کرده‌اند. در حال حاضر تنوع بالایی از انواع دستگاه کارتخوان در بازار موجود است که کسب و کارها بسته به حجم معاملات و تراکنش‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

اما روند تعاملات مالی توسط این دستگاه‌ها به چه صورت است؟ آیا کسب و کارها برای انجام تراکنش‌ها کارمزد و مالیات پرداخت می‌کنند؟ اگر بله این کارمزد توسط چه کسی (خریدار یا فروشنده) پرداخت می‌شود؟ اینها سوالاتی است که ممکن است در ذهن افرادی که قصد دارند برای دریافت کارتخوان اقدام کنند وجود داشته باشد. در این مطلب ضمن پاسخ به این سوالات، میزان کارمزد تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان را در قالب یک جدول ارائه کرده‌ایم و همچنین به مشاغلی که از پرداخت کارمزد و مالیات برای تراکنش‌ها معاف هستند اشاره کرده‌ایم. اگر در مورد این موارد کنجکاو هستید، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

 

انواع کارتخوان

دستگاه‌های کارتخوان انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به قابلیت‌های خود، برای کسب‌وکارهای مختلفی مناسب هستند. در مورد انواع کارتخوان باید بگوییم که این دستگاه‌ها به 2 دسته کلی سیار و ثابت تقسیم‌بندی شده‌اند که شامل دستگاه‌های کارتخوان تلفنی، اینترنتی و سیار سیم کارتی می‌شود. دستگاه‌های کارتخوان تلفنی را می‌توان ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع کارتخوان دانست که مبتنی بر خطوط تلفن هستند و از طریق اتصال خط تلفن ثابت به کارتخوان کار می‌کنند. این دستگاه‌ها بیشتر مورد استفاده فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های کارتخوان WIFI هم همانطور که از نامشان پیداست برای اتصال به شبکه اینترنت از امواج WiFi استفاده می‌کند. کاربرد این کارت‌خوان برای مـکان‌هایـی مانند رستـوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید مناسب است.

انواع سیم کارتی دستگاه کارتخوان هم با کمک سیمکارت تلفن همراه کار می‌کند. این دستگاه از پرطرفدارترین نوع کارتخوان سیار است که در هر نقطه‌ای که اینترنت دیتا آنتن داشته باشد، به ‌خوبی و باسرعت بالا کار می‌کند. استفاده از این کارت‌خوان‌ها محدودیت مکانی ندارد و در هر نقطه تحت پوشش اپراتور تلفن همراه قابل استفاده هستند. نوع محبوب دیگری از دستگاه‌های کارتخوان وجود دارد که به پوزهای اندرویدی معروف است. این دستگاه‌ها به صفحه نمایش لمسی، وای فای، بلوتوث، GPRS، دوربین، اسکنر بارکد، قبلیت نصب نرم افزار های حسابدار و… مجهز هستند و یکی از کامل ترین دستگاه پوزهای حال حاضر هستند.

انواع دیگری از دستگاه پوز نیز وجود دارد؛ اما مهمترین نمونه‌های کارتخوان شامل مواردی است که معرفی شدند. نوع دیگری از دستگاه‌های کارتخوان وجود دارد که به پوزهای شبکه‌ای معروفند. این نوع کارت‌خوان برای اتصال به شبکه بانکی از بستر شبکه و اینترنت استفاده می‌کند. کاربرد کارت‌خوان شبکه‌ای بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید و... که دارای تراکنش زیادی دارند چرا که سرعت پاسخگویی این کارت‌خوان زیاد است.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) برای اولین بار و با هدف ارتقای امنیت مشتریان، هنگام استفاده از کارتخوان، دستگاه‌های پین پد را عرضه کرده است. پذیرندگان سپ می‌توانند این پین‌پدهای کوچک را به کارت‌خوان متصل کنند تا مشتریان با خیال راحت رمز کارت بانکی خود را وارد کنند. سپ با ارائه دستگاه ورود رمز یا همان پین‌پد این امکان را فراهم ساخت تا رمز کارت به راحتی توسط خود مشتری وارد شود تا از خطرهای ناشی از سرقت اطلاعات در امان بمانید.

متقاضیان دریافت دستگاه کارتخوان و پین پد می‌توانند با طی مراحل دریافت کارتخوان سیار و ثابت و پس از ارائه مدارک مورد نیاز برای درخواست کارتخوان برای دریافت این دستگاه‌ها اقدام کنید.

 

معرفی بهترین دستگاه های کارتخوان

بهترین دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه‌هایی هستند که دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر باشند:

سرعت تراکنش بالا: دستگاه‌هایی با سرعت تراکنش بالا می‌توانند تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم کنند.

قابلیت اتصال به شبکه: اینکه دستگاه‌های کارتخوان از چه شبکه‌هایی  GPRS، 3G، 4G،WiFi و... پشتیبانی می‌کنند مهم است. پشتیبانی دستگاه‌ها از شبکه‌های مذکور، می‌تواند کیفیت کاربری را افزایش دهد.

طول عمر باتری بالا: برای دستگاه‌های سیار، باتری با طول عمر بالا بسیار مهم است.

قابلیت چاپ رسید: برخی از دستگاه‌های کارتخوان، قابلیت چاپ رسید دارند که می‌تواند برای برخی کسب‌وکارها ضروری باشد.

قابلیت بروزرسانی‌های منظم: دستگاه‌هایی که می‌توانند به راحتی بروزرسانی‌های نرم‌افزاری دریافت کنند عملکرد بهتری دارند و می‌توانند از قابلیت‌های جدیدی برخوردار شوند.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش: اطمینان حاصل کنید که برند انتخابی شما پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه می‌دهد.

طراحی و اندازه: دستگاه‌هایی با طراحی جمع‌وجور و سبک برای حمل و نقل راحت‌تر هستند.

در میان انواع دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه‌های اندرویدی دارای ویژگی‌های ذکر شده هستند و اگر بخواهیم به معرفی بهترین دستگاه‌های کارتخوان اشاره کنیم، نمونه‌های اندرویدی در اولویت قرار دارند. شرکت سپ، به عنوان نخستین ارائه‌دهنده دستگاه‌های کارتخوان، به روزترین دستگاه‌های کارتخوان را با بهترین شرایط و البته در سریعترین زمان ممکن به کسب‌وکارها و اشخاص حقیقی که کسب و کار کوچک دارند ارائه می‌دهد. برای اطلاع از روند دریافت دستگاه‌های کارتخوان سپ به وبسایت این شرکت به آدرس sep.ir مراجعه کنید.

 

کارمزد تراکنش کارتخوان یعنی چه؟

اگر می‌خواهید بدانید که کارمزد تراکنش کارتخوان یعنی چه؟ باید بگوییم که کارمزد تراکنش (Transaction Fee) مبلغی است که برای انجام هر تراکنش مالی از طریق دستگاه کارتخوان (POS) یا دیگر روش‌های پرداخت الکترونیکی از پذیرنده (فروشنده) دریافت می‌شود.

 کارمزد تراکنش به منظور پوشش هزینه‌های پردازش، نگهداری و ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی دریافت می‌شود. میزان این کارمزد بسته به نوع کارت، نوع تراکنش، شبکه پرداخت و قراردادهای موجود متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، توصیه می‌شود با بانک یا شرکت پرداخت الکترونیکی مربوطه تماس بگیرید. شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان را طبق قوانین بانک مرکزی تعیین کرده است. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

 

انواع کارمزد تراکنش کارتخوان

کارمزد تراکنش در انواع مختلفی چون کارمزد ثابت و درصدی محاسبه می‌شود. در مورد کارمزد ثابت باید بگوییم که مبلغی ثابت که برای هر تراکنش دریافت می‌شود را کارمزد ثابت می‌گویند. این کارمزد معمولاً برای تراکنش‌هایی با مبلغ کم اعمال می‌شود. همچنین درصدی از مبلغ تراکنش که به عنوان کارمزد دریافت می‌شود، کارمزد درصدی به حساب می‌آید. این نوع کارمزد برای تراکنش‌های با مبلغ بالا معمولاً اعمال می‌شود.

 

عوامل تأثیرگذار بر میزان کارمزد

بسته به عوامل مختلفی ممکن است میزان کارمزدی که روی تراکشن‌ها حساب می‌شود متفاوت باشد. به عنوان مثال، کارمزد تراکنش‌ها می‌تواند بسته به نوع کارت (کارت اعتباری، کارت بدهی، کارت هدیه و غیره) متفاوت باشد. همچنین برخی از کسب‌وکارها ممکن است به دلیل حجم بالای تراکشن یا نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، کارمزدهای بالا یا پایین‌تری داشته باشند و یا اصلا از پرداخت کارمزد معاف باشند. از سوی دیگرممکن است کارمزدها بسته به مکان جغرافیایی کسب‌وکار و سیاست‌های بانکی مختلف متفاوت باشد.

 

میزان کارمزد تراکنش کارتخوان در 1403

میزان کارمزد تراکنش کارتخوان در ایران که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که توسط بانک مرکزی ایران و شبکه شاپرک تنظیم می‌شود. کارمزد تراکنش‌های سال 1403 نیز، بر اساس بخشنامه‌ای که توسط بانک مرکزی در سال قبل ابلاغ شده است تعیین شده است. در ادامه می‌توانید نرخ کارمزد تراکنش‌ها را در سال 1403 در جدول زیر مشاهده کنید.

 

مبلغ کارت به کارت (تومان)

نرخ کارمزد (تومان)

تا 1,000,000

720  

از 1,000,000 تا 2,000,000

1000

از 2,000,000 تا 3,000,000

1280

از 3,000,000 تا 4,000,000

1560

از 4,000,000 تا 5,000,000

1840

از 5,000,000 تا 6,000,000

2120

از 6,000,000 تا 7,000,000

2400

از 7,000,000 تا 8,000,000

2680

از 8,000,000 تا 9,000,000

2960

از 9,000,000 تا 10,000,000

3240

از 10,000,000 تا 11,000,000

3520

از 11,000,000 تا 12,000,000

3800

از 12,000,000 تا 13,000,000

4080

از 13,000,000 تا 14,000,000

4360

از 15,000,000 تا 15,000,000

4640

 

 

برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر در رابطه با کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان، حتماً با بانک صادرکننده کارت و یا شرکت پرداخت الکترونیک مربوطه تماس بگیرید. این اطلاعات می‌تواند بسته به نوع کسب‌وکار، قرارداد بین پذیرنده و بانک یا PSP (Payment Service Provider) و سیاست‌های جدید بانک مرکزی متفاوت باشد.

 

 

کارمزد تراکنش کارتخوان 1403

 

 

پرداخت کارمزد دستگاه کارتخوان در خرید با کارت بانکی با خریدار است یا فروشنده؟

در رابطه با این موضوع که کارمزد دستگاه کارتخوان در خرید با کارت بانکی با خریدار است یا فروشنده؟ باید بگوییم که پرداخت کارمزد به عهده فروشنده است. به این ترتیب، وقتی که خریدار، پرداخت خود بابت خریدی که داشته است را از طریق کارت بانکی انجام می‌دهد، کارمزد مربوط به تراکنش به طور خودکار از حساب فروشنده کسر می‌شود.

 

کارمزد دستگاه کارتخوان بر عهده فروشنده است یا خریدار

این سوالی است که در ذهن بسیاری از افرادی که قصد ارائه درخواست برای دستگاه کارتخوان دارند وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هزینه کارمزد دستگاه کارتخوان (POS) معمولاً توسط فروشنده پرداخت می‌شود. این اتفاق به دلایلی چون جذب مشتری، افزایش رقابت و... رقم می‌خورد. مسلم است که پرداخت کارمزد توسط فروشنده باعث می‌شود مشتریان بیشتری به استفاده از کارت بانکی برای پرداخت تشویق شوند، چرا که آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارند.

از سوی دیگر، طبق مقررات بانک مرکزی و شبکه شاپرک، فروشندگان موظف به پذیرش هزینه کارمزد تراکنش‌ها هستند و نباید این هزینه را به مشتری تحمیل کنند. همچنین انتقال هزینه کارمزد به مشتری از نظر قانونی مجاز نیست و ممکن است باعث کاهش اعتماد مشتریان و نارضایتی آن‌ها شود.

سپ نیز از این شیوه پیروی کرده و بهترین دستگاه‌های کارتخوان را در سریع‌ترین زمان ممکن که بین یک تا نهایتا 7 روز است به درخواست‌کنندگان ارائه می‌دهد.

 

کسب و کارهای معاف از کارمزد کارتخوان

برخی از کسب‌وکارها و فعالیت‌های خاص ممکن است از پرداخت کارمزد دستگاه‌های کارتخوان (POS) معاف باشند یا کارمزد کمتری پرداخت کنند. این معافیت‌ها و تخفیفات معمولاً بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی و شبکه شاپرک تنظیم می‌شود و ممکن است به صورت دوره‌ای تغییر کند. ‌در این زمینه در تاریخ 18 تیر سال 1402، لیست مشاغل معاف از پرداخت کارمزد کارتخوان اعلام شد که 13 شغل در این فهرست بودند. علاوه‌بر این، طبق اعلام بانک مرکزی درآمدهای حاصل از فروش این مشاغل وارد سیستم مالیاتی کشور نخواهد شد. در ادامه به کسب‌وکارهایی که در این لیست قرار دارند اشاره کرده‌ایم.

 

  1. نانوایی‌ها
  2. سوپرمارکت‌ها
  3. داروخانه‌ها و مراکز خدمات درمانی
  4. جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و دستی
  5. فروشگاه‌های فروش و ساخت محصولات هنری
  6. حمل و نقل درون شهری و تاکسی
  7. مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
  8. روزنامه فروشی‌ها
  9. دفتر خدمات مخابراتی
  10. موسسه‌های خیریه
  11. فروشگاه‌های فروش کتاب و محصولات رسانه‌ای
  12. عوارض راه و پارکینگ‌ها
  13.  وجوه دولتی و قوه قضاییه
  14. اشخاص و شرکت‌های مواد غیر‌معدنی و نفتی
  15.  باشگاه‌ها وموسسه‌های ورزشی
  16. شرکت‌های دانش بنیان با سطح فناوری یک

 

این فهرست مشاغلی هستند که از پرداخت مالیات کارتخوان معاف شده‌اند. اما برای این مشاغل شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که اگر مشمول آن شرایط باشند، معاف خواهند شد. اگر شرایط یا سقف درآمدی آن‌ها از میزان مشخص شده بیشتر باشد، باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. در این شرایط افراد می‌توانند با استفاده از نرم افزارحسابداری فروشگاهی، مالیات خود را به‌صورت دقیق محاسبه کرده و پرداخت کنند.

در این زمینه شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی است و با هدف حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی، معافیت پرداخت کارمزد را اجرایی کرده است.

 

فرآیند درخواست معافیت یا تخفیف کارمزد

کسب‌وکارهایی که به دنبال معافیت یا تخفیف کارمزد هستند، ابتدا باید با بانک پذیرنده خود تماس بگیرند و درخواست خود را مطرح کنند. در این مرحله بانک از حاحبان کسب‌وکار، اسناد و مدارک مورد نیاز را مطالبه می‌کند. ممکن است نیاز باشد کسب‌وکارها مدارک و مستنداتی را ارائه دهند که نشان‌دهنده نوع فعالیت آن‌ها و دلیل درخواست معافیت یا تخفیف باشد. بانک پذیرنده و شبکه شاپرک درخواست را بررسی کرده و در صورت تایید، معافیت یا تخفیف کارمزد اعمال خواهد شد.

اگر قصد دارید برای انجام معاملات مالی خود از دستگاه‌های کارتخوان استفاده کنید و به دنبال سریعترین راه دریافت کارتخوان هستید، پیشنها ما به شما این است که کارتخوان را از معتبرترین و نخستین ارائه‌دهند این دستگاه‌ها خریداری کنید.

دستگاه‌های کارتخوان‌های سپ براساس نیازهای اصلی پرداخت طراحی شده‌اند و با در اختیار داشتن این کارتخوان‌ها، از مزایایی چون سرعت بالا در تراکنش و پشتیبانی 24 ساعته بهره‌مند خواهید شد. سپ توانسته است با ارائه متنوع‌ترین دستگاه‌های کارت‌خوان و خدمات مورد نیاز مشتریان خود به انتخاب اول بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین کسب‌و‌کارهای کشور تبدیل شود. برای دریافت اطلاعات لازم بابت دریافت کارتخوان‌های سپ، با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 

 

کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید